Ford Mutt M151 historie

Historie vozu M151 Mutt

V dobách  před dnešním všudypřítomným vozem HUMVEE spoléhala americká armáda  na světově proslulý vůz „JEEP“, který se zjevil během druhé světové války (1939-1945). Originální design těchto vozů vznikl od inženýrů z Bantama a poté byl předán firmám Willys-Overland a Ford Motor Company pro sériovou výrobu. Historie vozu Willys MB se začala psát v roce 1941, kdy byl přijat do služby. Celkem bylo vyrobeno kolem 634 000 kusů prostřednictvím obou výše zmíněných firem. Po válce dodala firma Willys-Overland poválečnou sérii M38 jako oficiální ochrannou známku značky „JEEP“. Omezené množství těchto vozů pak sehrálo svou roli během Korejské války (1950 – 1953), avšak i tam stále dominovaly vozy Jeep Willys/Ford GPW z druhé světové války. Model M38 existoval jak v základní verzi tak i ve verzi vylepšené s označením M38A1 s celkovou produkcí 160 000 kusů.

Ve snaze najít lepší víceúčelový lehký 4×4 vůz vznesla americká armáda požadavek na nový vůz, tendr pak získala firma Ford a to v roce 1951. Inženýři Fordu přišli s vozem, který se stal oficiálním následníkem řady M38. Nový vůz byl v americkém vojenském názvosloví označen jako M151 s akronymem MUTT – „Military Utility Tactical Truck“. I přes jasný vliv vozů Jeep Willys MB/M38 se Ford Mutt ukázal jako ….

M151 byl specificky označen jako „1/4 tunový lehký taktický vůz“, který byl poháněn benzínovým čyřválcovým motorem o výkonu 71 koní spolu se čtyřrychlostní převodovkou. Délka vozu byla 3,37 metrů, šířka 1,63 metru a výška 1,63 metru. Motor byl uložen v přední části vozidla konvenčním způsobem. Konstrukce oproti předchůdcům zahrnovala samonosnou karoserii, která přinesla více místa pro posádku, vyšší světlou výšku a nižší těžiště. Přední kruhová zapuštěná světla stále následovala vzhled Jeepu Willys MB s tím rozdílem, že byla maska opatřena horizontálními lamelami na rozdíl od vozu Jeep Willys MB, který měl lamely vertikální. Tento vzhled byl opatřen ochranou známkou. Řidič seděl ve voze ve středu nalevo, pasažér ve středu na pravo. Přední čelní sklo, stejně jako u předchůdce, mohlo být sklopeno na kapotu motoru, aby v případě potřeby mohly být ve voze umístěny zbraně s dlouhou hlavní. Další cestující mohli být přepravováni v zadní části na lavici, jenž mohla být vyjmuta za účelem naložení většího množství vybavení.

Ford Mutt se odklonil od designu svých předchůdců v důležitém bodě – použil nezávislé odpružení kol na rozdíl od dřívějších pevných náprav. Nový systém zavěšení přinesl lepší vlastnosti vozu v terénu a spolu se silnějším motorem celkově lepší ovladatelnost vozu stejně jako komfort jízdy mimo terén. Bohužel tento přístup přinesl i jistá negativa, později se zjistilo, že Mutt M151A1 je mnohem  náchylnější k překlopení při zatáčení ve vyšších rychlostech nebo při velkém zatížení. Po bližším zkoumání se zjistilo, že na vině jsou zadní kola, která za těchto podmínek měla sklon jít do skluzu pod rám, což vedlo k několika smrtelným nehodám. K tomu jistě přispělo i to, že většina tehdejších řidičů těchto vozů byla zvyklá na mnohem tvrdší jízdní vlastnosti vozů Jeep Willys MB a Jeep M38, a tak Ford Mutt vyžadoval od řidiče větší pozornost a zkušenosti. Právě tento problém přispěl k tomu, že platil zákaz prodeje vozu Ford Mutt civilistům, na rozdíl od jeho předchůdců.

První modely vozu byly dodány v roce 1960, kdy oficiálně nahradily vozy M38A1. Produkce Fordu se spojila s firmou Willys-Overland (nyní již Willys Motors, později Kaiser-jeep). Zajímavostí je, že bylo více vozů dodáno od značky Willys/Kaiser než od značky Ford, která byla v té době již plně zaměstnána výrobou vozů určených pro civilní automobilový průmysl .

Vzhledem k tomu, že si armáda byla  vědoma problému s převracením vozů, byl z její strany vyvíjen značný tlak na jeho vyřešení a to i z důvodu předcházení potenciálně katastrofální investice spojené s nákupem vozů. Další práce vedly k uvedení revidovaného modelu M151A2, který se dostal do produkce v roce 1969 s plně přepracovaným  odpružením  zadních  kol. 

M151a1 vs. M151a2

Celkově bylo vyrobeno více než 100 000 vozů M151A1/M151A2 od firem Willys/Kaiser/Ford. Výroba trvala od roku 1959 do roku 1982.

V praxi se Ford Mutt své role zhostil více než dobře. Amerika zapletená do vietnamské války (1955-1975) služby vozu plně využívala jak v prvních liniích tak v sekundárních úkolech. Bylo postaveno mnoho variant jak ozbrojených tak neozbrojených, sanitek a nákladních typů. M151 navzdory svým přirozeným nedostatkům v konfliktu obstál stejně obdivuhodně, jako jeho předchůdci v druhé světové válce. Pochopení mechaniky lehkých nákladních vozidel pomohlo řidičům ovládnout lépe tento lehce temperamentní vůz. M151 i přes konečné stažení amerických jednotek z vietnamu vystavilo dobrý účet.

I přes úspěšné bojové nasazení však nakonec musíme dojít k závěru, že Ford Mutt se neukázal jako odpověd na požadavky armády na lehký 4×4 terenní vůz a byl nakonec nahrazen moderním vozem HUMVEE v roce 1984 firmou AM General.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *