Ford MUTT varianty

Varianty vozů Ford M151 (část první)

M151

M151's in the production linePrvní sériově vyráběný vůz M151 sjel z výrobní linky Fordu přibližně 8 let od vzniku původního návrhu a to v roce 1951, ale jeho prototypy byly testovány už během celého roku 1950. Hlavním úkolem tohoto malého všestranného džípu, bylo dostat vojenské jednotky přes zákopy do první linie. První nasazení vozidla bylo ve válce ve Vietnamu, kde se osvědčilo více než dobře. Kostruktéři původně nezamýšleli, aby M151 jezdil rychle po rovném povrchu, byl určen pro jízdu v nerovném terénu ve válečných zónách a v tom také vynikal. Velice rychle se stal dominantním vozem své éry.

M151 A1

Nástupce vozu Ford MUTT M151 dostal označení M151A1 a poprvé sjel z výrobní linky v roce 1964. Vzhledem k vysoké náchylnosti obou modelů k překlápění dostávali  budoucí řidiči speciální školení jak na silnici řídit vozidlo primárně určené do terénu. Ani tato školení však častým nehodám nezabránila a to hlavně v situacíc kdy řidič ve vyšší rychlosti ostře odbočil.  Konstruktéři oproti předchozímu modelu udělali několik změn.V zadním odpružení byly použity tužší komponenty, pevnější upevnění a vyšší gumové dorazy. Hlavním cílem Fordu však nebylo udělat vůz stabilnější, ale umožnit aby nesl větší zatížení. Základní konstrukce zadní nápravy tak zůstala nezměněna a k nehodám nadále docházelo v nepřijatelný počtech.

Rozeznat model M151A1 od původního M151 není na fotografiích jednoduché. Viditelných rozdílů není mnoho, oba modely mají dělené čelní okno,  vysoko posazené stěrače i stejný tvar blatníků. Nicméně model M151A1 měl jednu na první pohled viditelnou změnu a tou byly přidaná směrová světla na předních blatnících.

M151A1 C

M151 A1CM151 A1C byla další variantou modelu M151 A1 speciálně navrženou, aby nesla 106-ti mm bezzákluzový kanón nainstalovaný v zadní části vozu.  Pojmula dvoučlennou posádku (včetně řidiče) a dále nechyběl prostor pro šest nábojů a speciální nářadí určené pro obsluhu zbraně. Dojezd vozidla byl asi 442km. Zadní čelo vozu bylo upraveno s ohledem na náklad a oproti stadnardní M151A1 byl tento model opatřen zesíleným odpruženín. Paradoxně však větší zatížení zbraní M40 stabilitu vozidla nezlepšilo, naopak se díky jejímu umístění zvedlo těžiště vozu a s ním i náchylnost k jeho překlopení.

M151 A1D

Image result for m151a1D pictureTato varianta je v základu stejná jako model M151 A1C modifikovaná, aby mohla nést odpalovač jaderných hlavic M28 a M29 (minomet) jinak známých také jako Davy Crockett. Byl to jeden z nejmenších odpalovacích systémů, jaké byly kdy postaveny. M28 byl označován jako lehký, M29 jako těžký (dokázal odpálit bombu dál než M28). Oba systémy mohly být z vozu demontovány a za pomocí tříčlenné obsluhy následně použity na tripodu.

M718

M-718 Truck, 1/4 ton, 4x4 Ambulance. Photo: AM General, LLCPolní ambulance byla další variantou vycházející z modelů M151A1. Produkce začala v roce 1966. Model M718 byl delší a vyšší (díky nástavbě) než základní M151A1. Ambulance mohla převážet dva ležící a dva sedící pacienty, nebo pouze tři ležící. Tato verze byla také širší a to kvůli umístění rezervy a kanystru po stranách.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *